“Het is belangrijk zo efficiënt mogelijk te opereren.”

26 maart 2020
Redactie

Mark Landman, Managing partner bij DotControl & RockBoost, over onderscheidende factoren van digitale bureaus, inzet van nieuwe technologie en de zoektocht naar talent.

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport dat op 26 maart is gereleased. Vraag het rapport hier aan.

Innovatie is een cruciale onderscheidende factor voor digitale bureaus. Tegelijk investeert slechts 4% van alle ondervraagden structureel in bèta-oplossingen. Hoe zit dat bij DotControl?

Wij willen klanten helpen om kansrijke technologie in een vroeg stadium te adopteren. Daarom investeren we intensief in het verkennen en ontwikkelen van bèta-oplossingen. Dat doen we onder meer met ons Lab, waar twee academisch geschoolde IT-ers doorlopend speuren naar de next big thing. Daarnaast draaien we interne innovatieprojecten, die onderdeel zijn van ons educatieprogramma. Developers en designers steken daar ook 50 procent van hun eigen tijd in.

De meeste respondenten kijken met grote interesse naar kunstmatige intelligentie, machine learning, AR/VR en Internet of Things. Hoe borg je dat je in de meest kansrijke technologie investeert?

We kijken we heel breed, proberen we veel aan te raken en werken met High Tempo Testing. Vroeger moest je echt diep in de materie duiken. Nu weet je dat de succesvolle technologieën razendsnel worden gedemocratiseerd. Als dat gebeurt zijn wij al vertrouwd met het concept, en kunnen snel schakelen naar concrete toepassingen. Vanuit onze vaak nauwe strategische samenwerking met de klant zoeken we in een vroeg stadium naar concrete toepassingen waar we de opgedane inzichten in de praktijk kunnen brengen. Mede daardoor helpen we klanten hun digitale strategie doorlopend bij te stellen, en snel te schakelen van strategie naar executie.

Kun je een concreet voorbeeld geven van deze manier van werken?

Twee jaar geleden startte ons Lab een project rond computer vision. Daarvoor bouwden we een native app die hot dogs herkende, inclusief de achterliggende intelligentie. Deze ontwikkelden we door naar onze ‘Nerd or Not’-app, die het nerdgehalte van onze medewerkers beoordeelde aan de hand van gelaatstrekken. Ontwikkelen van nieuwe technologie moet vooral ook fun zijn. Met de opgedane kennis van beeldherkenning en machine learning maakten we een app waarmee chauffeurs van McDonalds de hoeveelheid geretourneerde pallets eenvoudig kunnen kwantificeren. Simpelweg door daar foto’s van te maken met hun mobiele telefoon. Die sterk kostenbesparende toepassing van ontluikende technologie konden we binnen enkele maanden [?] opleveren.

Digitale technologie wordt in veel gevallen ingezet op de customer journeys van eindklanten te optimaliseren. Hoe richt DotControl dat proces in?

Wij stellen we multidisciplinaire groeiteams samen met developers, designers, data experts, maar ook creatieven en zakelijke experts. In die teams nemen ook medewerkers van de klant plaats. Deze groeiteams analyseren klantreizen doorlopend op pijnpunten, maar ook op mogelijkheden om nieuwe behoefte bij de eindklanten te creëren. Wij geloven namelijk dat je bij de optimalisatie van de klantreis ook continu op zoek moet zijn naar nieuwe value streams en product-markt combinaties, zodat je ook altijd bezig bent om groei te realiseren. Anders ben je op een gegeven moment diensten aan het vereenvoudigen waar de klant geen behoefte meer aan heeft.

Van alle opkomende technologieën zijn respondenten het meest geïnteresseerd in toepassingen van kunstmatige intelligentie en machine learning. Waar ligt de focus van DotControl?

Wij kijken met name naar de data science-kant: data engineering en analytics. Het creëren van data lakes met behulp van sensoren, AI-diensten en machine learning-achtige toepassingen. In het verlengde ontwikkelen we uiteraard ook intelligente oplossingen die patronen in die data kunnen herkennen. De resulterende inzichten gaan daarna naar de growth teams om waarde te creëren. Wij zien dat veel grote organisaties beschikken over dure systemen die een enorme berg data verzamelen. Het vermogen om daar waardevolle dingen mee te kunnen doen is echter vaak nog onderontwikkeld. Hierbij gaat de interesse met name uit naar business intelligence. Intelligente rapportages die gedetailleerd inzicht geven, nieuwe verbanden tonen en daardoor betere beslissingen mogelijk maken. Zo kun je sneller schakelen dan je concurrentie.

Een grote meerderheid respondenten heeft nog steeds veel moeite met het aantrekken en vasthouden van talent. Hoe doet DotControl dat?

Wij zijn we twee jaar geleden begonnen met selectie op basis van persoonlijkheid. Uit interne metrics (zie ook volgende vraag, AG) blijkt namelijk dat medewerkers met een verkeerde mind set een enorme impact hebben op de productiviteit van onze teams. Als iemand bijvoorbeeld telkens weer de sprints vertraagd, zijn andere teamleden dat op een gegeven moment zat. Dat werkt als een olievlek. Ook leden van andere teams die moeten bijschakelen raken dan gefrustreerd, en de sfeer binnen de onderneming verslechtert. Als je dat omdraait leveren positief ingestelde medewerkers niet alleen goede projecten af, maar maken ze ook de organisatie beter, waardoor je weer makkelijker nieuw talent aantrekt en vasthoudt. Een eigen recruiter maakt dat overigens ook veel makkelijker.

Relatief veel respondenten staan voor de uitdaging hun medewerkers maximaal facturabel te maken. Hoe werkt DotControl aan zijn interne efficiëntie?

Begin 2017 hebben we ervoor gekozen om DotControl en ons zusterbedrijf RockBoost in te richten als een luchtvaartmaatschappij. Omdat dit een zeer kapitaalintensieve tak van sport is, scharen die elke activiteit onder een meetbaar systeem of proces. Dat optimaliseren ze continu op basis van KPI’s. Om dat ook mogelijk te maken voor onze organisatie hebben we een eigen business intelligence-omgeving ontwikkeld. Daarmee kijken we onder meer naar de efficiëntie van bepaalde types klanten, afdelingen en medewerkers. Op basis van de resulterende inzichten wordt onze forecasting nauwkeuriger, stemmen we prijsstelling en bezettingsgraad beter op elkaar af en kunnen we onze facturabiliteit aanzienlijk verbeteren. Het ontwikkelen van het BI-systeem zorgde tijdelijk voor een zwaardere overhead, maar maakte ook een snelle groei mogelijk. Begin 2017 waren we met 24 medewerkers, nu zijn dat er 80, en over twee jaar naar verwachting 150 mensen.

Veel ondervraagden verwachten komende jaren meer gebruik te gaan maken van methoden/technologieën als RPA, low-code development en Kubernetes.

Wij werken al jaren met CI/CD en geautomatiseerd testen, omdat we daar enorm veel tijd mee besparen, zowel tijdens development als onderhoud. Sinds een jaar werken we ook met low code van Outsystems, met name voor ‘mijn’-omgevingen en back office-toepassingen. Dankzij deze technologie kunnen we projecten sneller opleveren, en geven we de klant ook een groter ‘waar voor je geld’-gevoel. Zeker voor onze branche is dat best belangrijk. Als je de diepgang van onze services vergelijkt met reclamebureaus, vind ik het altijd verbazingwekkend dat die ‘creative agencies’ vaak wegkomen met een veel hogere uurprijs. Ook daarom is het voor digitale bureaus belangrijk om zo efficiënt mogelijk te opereren.

Redactie

Webinar op 26 maart

17 maart 2020
Redacteur
True

AMSTERDAM, 17 maart 2020 - De presentatie van het benchmarkonderzoek ‘Digital Agencies 2020’, georganiseerd door branchevereniging Dutch Digital Agencies, hostingprovider True en uitgevoerd door het onderzoeksbureau van IDG, wordt gepresenteerd in een webinarvorm in verband met het coronavirus.

Aanvankelijk stond er een evenement op locatie gepland op donderdag 12 maart, maar dat werd op het laatste moment afgeblazen. Het webinar zal plaatsvinden op 26 maart. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de website van de organisatie.

Over het onderzoek

Het benchmarkonderzoek naar digitale bureaus is gedaan onder 146 individuen die werkzaam zijn binnen de sector. Circa 89% van de ondervraagden behoort tot de C-level doelgroep (Founder, Chief Executive Officer, Chief Techology Officer).

In het onderzoek is onder andere aandacht naar de verwachte groei van de bureaus, aantal personeelsleden, de relatie tussen klant en opdrachtgever, de impact van technologie & innovatie, interne efficiëntie van de agency en binding en behoud van digitaal talent.

Afgeslankt programma

Bepaalde onderdelen uit het programma zullen geschrapt worden, zoals de paneldiscussie. Verder zal het webinar een meer afgeslankte vorm krijgen. “Het webinar zal ongeveer een uur duren en we zullen met name focussen op het delen van inzichten uit het onderzoek en wat dit betekent voor agencies”, vertelt Sjors van Santen, initiatiefnemer van Digital Agencies 2020 en werkzaam bij True, waar het evenement aanvankelijk plaats zou vinden.

Jasper Verbunt, bestuurslid van Dutch Digital Agencies en CEO van Redkiwi, zal in het webinar de visie van de brancheorganisatie op de relevante trends van 2020 delen.

Peter Vermeulen, senior analyst bij IDG, zal de resultaten en de conclusies van het onderzoek vertellen. True zal het webinar hosten en kort wat vertellen over de betrokkenheid die zij met digital agencies hebben.

Remote

“We vinden het uiteraard jammer dat we het evenement op locatie niet door kunnen laten gaan. Het is iets waar je al geruime tijd naartoe werkt en we keken er naar uit om de ruim 150 personen binnen de digital agency sector te ontvangen. Maar het welzijn van de bezoekers is het allerbelangrijkst, waardoor we hebben besloten te annuleren

We hadden al diverse scenario’s geschetst waar dit er één van was”, vertelt Van Santen. Het besluit werd genomen voordat de overheid evenementen van 100 man en meer officieel had verboden.

Van Santen: “Desondanks geloven we erg sterk in de remote-trend die de laatste jaren in opkomst is en waar nu een groot gedeelte van Nederland mee te maken krijgt. Met de technologie van vandaag de dag moet het goed lukken om een minstens net zo relevant programma neer te zetten als een lokaal evenement. We gaan er wat moois van maken!”

Aanmelden voor het webinar kan via deze pagina. Mensen die al naar het evenement zouden komen op 26 maart worden automatisch aangemeld, zij hoeven dus geen actie te ondernemen.

Redacteur
True

Releaseparty afgelast vanwege coronavirus

12 maart 2020
Redactie

DDA2020 corona afgelast

AMSTERDAM, 12 MAART - De releaseparty voor het onderzoek 'Digital Agencies 2020' die vandaag plaats zou vinden, is afgelast. In plaats van een fysiek evenement zullen wij ergens de komende twee weken een webinar organiseren. Op dit moment bespreken wij met alle betrokkenen wat het beste moment is om dit webinar te geven en hoe we hier invulling aan geven. In dit bericht leest u verder onze afwegingen om het evenement af te lassen en beantwoorden we vragen die u mogelijk hebt.

Belangrijke informatie: Indien er nieuwe informatie is zullen wij dit bericht updaten. 

Waarom is het evenement afgelast? 

We zijn tot dit besluit gekomen na groeiende bezorgdheid over het COVID-19 virus en de verspreiding daarvan in Nederland. True zet als initiatiefnemer van “Digital Agencies 2020” de gezondheid van zijn medewerkers, klanten, partners en bezoekers altijd voorop en daarom zijn we tot deze moeilijke beslissing gekomen in deze onvoorziene mondiale situatie.

We zijn teleurgesteld dat we op 12 maart de inzichten van het Digital Agency 2020 onderzoek niet met jullie allemaal kunnen delen, maar we zijn overtuigd dat dit de beste beslissing is gebaseerd op de informatie die we vandaag de dag hebben.

Waarom is het evenement pas gisteravond geannuleerd?

De ontwikkelingen rondom het coronavirus hebben we de afgelopen weken op de voet gevolgd en er zijn diverse scenario's geschetst, waaronder het scenario om het evenement te annuleren.

Aanleiding om het evenement te annuleren was het nieuws dat het coronavirus inmiddels de status pandemie heeft. Hoewel het RIVM geen officiële richtlijnen heeft voor het annuleren van kleinschalige evenementen buiten de provincie Brabant, hebben we als organisatie besloten om hier geen enkel risico in te nemen.

Is er een medewerker van True besmet met het coronavirus? 

Zoals u weet werd het evenement georganiseerd bij True. Tot op dit moment van communiceren is er niemand binnen True besmet met het coronavirus. De aanleiding om het evenement te annuleren is dus puur uit voorzorg.

Wanneer zal het webinar plaatsvinden?

Op het moment van schrijven zijn we met alle betrokkenen een datum aan het prikken. We streven ernaar om ergens in de komende twee weken het webinar te kunnen geven. Zodra een datum bekend is zullen we dit delen met iedereen die zich heeft aangemeld voor het evenement. 

Wordt het onderzoek nog gedeeld? 

Na het webinar zullen we het digitale versie van het onderzoek vrijgeven via de mail.

Redactie

“Het enthousiasme van onze medewerkers is een cruciale onderscheidende factor”

06 maart 2020
Redactie

Matthijs Kruijer van PXL.Widgets

Matthijs Kruijer, founder bij PXL.Widgets over het vinden en behouden van talent, strategisch partnership en specialisaties.

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport dat op 26 maart is gereleased. Vraag het rapport hier aan.

Ook voor PXL.Widgets groeit de uitdaging digitaal talent te binden. Het Stagebedrijf van het Jaar 2019 focust daarbij op de ontwikkeling van jonge medewerkers. CEO Matthijs Kruijer: “Als iemand zich veilig voelt durft hij of zij fouten te maken, zich kritisch op te stellen en ook ambitieus te zijn.”

“Ik zie een steeds duidelijkere tweedeling onder digitale bureaus”, stelt managing director Matthijs Kruijer van PXL. Widgets. “Bureaus die de bovenkant van de markt bedienen, en bureaus voor de onderkant. Ruim drie jaar geleden zaten wij daar precies tussenin. Dat betekent dat je van beide kanten concurrentie krijgt. In nauwe samenspraak met onze vaste medewerkers hebben we daarom een duidelijke keuze voor de bovenkant gemaakt. Een cruciale strategische beslissing met grote gevolgen voor ons bureau.”

De ‘bovenkant’ bestaat volgens Kruijer uit partijen die het lef hebben om te investeren in structurele ontwikkeling van hun technologische kennis. Daardoor zijn ze in staat hun klanten strategisch te begeleiden tijdens hun gehele digitale transformatieproces. Bijna 15 procent van de door het Haarlemse bureau opgepakte projecten viel in 2017 in deze categorie. “Sindsdien hebben wij zelf ook een sterke transformatie doorgemaakt”, aldus Kruijer. “Dit jaar is dat percentage ruim 80 procent, en verwacht ik dat dit in 2020 nog verder gaat groeien.”

Strategisch sparren

Een belangrijke factor is volgens hem de sterk toegenomen behoefte bij de klant om strategisch te sparren met hun digitale dienstverleners. “Door de veel besproken consumerization van IT ligt het kennisniveau van de gemiddelde klant steeds hoger”, stelt hij. “Zeker op het gebied van bijvoorbeeld websites en apps weten klanten precies welke gebruikservaring ze willen aanbieden. En zijn ze ook in staat dat heel precies te omschrijven. Dat betekent onder meer dat wij bij het ontwikkelen van een nieuwe oplossing tegenwoordig veel meer tijd besteden aan het ‘voortraject’.”

Dat voortraject behelst daardoor steeds vaker in gedetailleerd uitgewerkte wireframes, stroomdiagrammen en happy flows. “En bij twijfel ontwikkelen we ook direct een prototype, proof of concept of minimum viable product”, aldus Kruijer. “Alles om zeker te zijn dat de ideeën van je ontwikkelaars goed aansluiten op hetgeen de klant voor ogen heeft. Om dezelfde reden formeren we vaste, volgens de agile werkwijze opererende specialistenteams voor onze klanten. Dankzij hun nauwe samenwerking weten zijn precies wat er in een bedrijf speelt, en hoe ze daar zo relevant mogelijk op in kunnen spelen.”

Specialistische eisen

Deze werkwijze stelt steeds hogere eisen aan het kennisniveau van de circa zestig medewerkers van PXL.Widgets, waar op het moment van schrijven 11 vacatures openstaan. Kruijer: “Net als in de gehele branche hebben wij steeds meer behoefte aan echte specialisten. Experts op het gebied van user experience, user interface, data, conversieoptimalisatie en bijvoorbeeld ook psychologie. Als het lukt om die aan te trekken en vast te houden neem je een echte voorsprong op de concurrentie. Ons personeelsbeleid is daarom een echte prioriteit binnen de organisatie.”

PXL.Widgets focust hierbij met name op het ontwikkelen van jong talent. Om dat talent te vinden en verleiden, steekt het bureau veel tijd en aandacht in zijn stageprogramma. “Een van onze medewerkers is daar vrijwel fulltime mee bezig”, aldus Kruijer. “Naast het produceren van relevante content voor stagedatabanken en andere online kanalen, begeleidt die ook onze aanwezigheid op stagebeurzen. Daarvoor nemen we ook altijd een van onze medewerkers mee. Een gelikte brochure is belangrijk, maar het enthousiasme van onze medewerkers is een echte onderscheidende factor.”

Stagebedrijf van het Jaar

In het verlengde daarvan besteedt PXL.Widgets ook veel tijd aan het selecteren en begeleiden van de stagiaires. Geïnteresseerde scholieren en studenten worden bijvoorbeeld uitgenodigd voor een uitgebreide sollicitatieprocedure, waarbij gezamenlijk met beoogde collega’s naar de vereiste klik wordt gekeken. Kruijer: “Eenmaal binnen zorgen we dat onze senior mensen veel tijd aan ze kunnen besteden. Voorheen werkten we met een piramide: een senior, twee mediors en zes juniors. We gaan nu steeds weer naar een vierkante structuur toe. Zo weten we zeker dat onze ervaren krachten genoeg tijd voldoende tijd hebben voor die extra taak.”

Die extra zorg en inspanningen leverde het Haarlemse bureau vorig jaar de titel ‘Stagebedrijf van het Jaar’ op. Daarmee bleef PXL.Widgets geduchte mede-finalisten Wehkamp en Omnicom voor, plus tientallen andere aanmeldingen. “Wat mij betreft een van de mooiste prijzen in ons gehele bestaan”, vertelt Kruijer. “Het laat zien dat je niet per se de grootste hoeft te zijn om impact te maken. En vooral ook dat we er in zijn geslaagd een omgeving te creëren waarin onze medewerkers zich veilig voelen.”

Hechte familie

Volgens Kruijer, de zoon van een leraar die zelf ook een lerarenopleiding volgde, is dat dé doorslaggevende factor om talenten vast te houden. “Natuurlijk betalen we ook gewoon marktconforme salarissen, maar daar win je het denk ik uiteindelijk niet mee. Als iemand zich veilig voelt durft hij of zij fouten te maken, zich kritisch op te stellen en ook ambitieus te zijn. Daarmee is veiligheid volgens mij ook de belangrijkste voorwaarde om jezelf te volledig te kunnen ontplooien. Professioneel, maar ook persoonlijk. Daarom werken we ook regelmatig met coaches. Als het iemand niet lukt de in ons functiehuis beschreven skills te verkrijgen, maar óók als iemand tegen persoonlijke problemen aanloopt. Het gevoel van een hechte familie, zonder dat dat benauwend wordt.”

PXL.Widgets maakt onderdeel uit van de 12 leden tellende Endeavour Group. Die eveneens hechte samenwerking functioneert als one-stop-shop voor klanten met digitale vragen en uitdagingen. Kruijer: “Enige specialisatie die wij structureel uitbesteden is de hosting. Wij werken daarvoor samen met True Hosting, en we adviseren onze klanten hetzelfde te doen. De behoefte varieert uiteraard per klant en per project. De specialisten van True adviseren in al die gevallen de meest efficiënte configuratie, en maken die bovendien snel en flexibel beschikbaar.”

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport Digital Agencies 2020, een benchmarkonderzoek gestart door branchevereniging Dutch Digital Agencies en managed hostingprovider True. Alle inzichten in het onderzoek worden gepubliceerd tijdens een speciale release party op 12 maart in Amsterdam. Aanwezigen ontvangen als eerst de inzichten en een hardcopy van het rapport. Aanmelden voor de releaseparty kan hier.

Redactie