“Continu van elkaar leren spreekt sollicitanten erg aan.”

01 januari 2020
Redacteur
True

Stef Brooijmans Q42

Stef Brooijmans, Algemeen directeur bij Q42, over investeren in innovatieve technologie, Research & Development en ruimte om eigen ideeën te realiseren.

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport dat op 26 maart is gereleased. Vraag het rapport hier aan.

Innovatie is een cruciale onderscheidende factor voor digitale bureaus. Tegelijk investeert slechts 4% van alle ondervraagden structureel in bèta-oplossingen. Hoe zit dat bij Q42?

Wij investeren op verschillende manieren in het ontwikkelen van innovatieve technologie. Dat begint bij onze mensen, die daar 10 procent van hun tijd in mogen steken. Met een speelse knipoog noemen we dat ‘passietijd’. We geven daar in principe vrije hand in, maar gaan er wel van uit dat het aansluit op de koers van ons bureau. Twee Q’ers hebben onlangs bijvoorbeeld uitgezocht hoe de bestaande PostNL-app kan worden uitgebreid met een Instant App. Daarmee bied je Android-gebruikers een app-ervaring zonder dat zij de app daadwerkelijk hoeven te downloaden. Door een klein prototype te bouwen, konden onze developers de product owner ervan overtuigen dat dit waard was om in te investeren. Resultaat: het aantal geïnstalleerde apps is gegroeid met twintig procent. Deze vorm van continu experimenteren en vernieuwen is mogelijk, doordat we een robuust en flexibel platform hebben neergezet en we onze engineers de ruimte geven om eigen ideeën te realiseren.

Maar er is dus ook meer structureel georganiseerde aandacht voor innovatie?

Q42 is een bureau dat bijna uitsluitend maatwerk oplossingen levert. In veel van onze ontwikkeltrajecten zit daarom een flink deel R&D. We werken hiervoor ook vaak samen met innovatielabs van grote organisaties. Zo hebben we met KLM een vernieuwingsprogramma neergezet. Samen met de crew verzinnen, testen én implementeren we elke paar maanden operationele verbeteringen rondom het vliegtuig en het vliegveld. Wij brengen technologie, tools en apps in voor het bedenken, maken en valideren van die oplossingen, bijvoorbeeld het verkorten van de tijdsduur tussen aankomst en vertrek van een vliegtuig. Die aanpak levert heel snel resultaat op.

En daarnaast steken jullie ook veel tijd in eigen productinnovatie?

Inderdaad. Soms worden de ideeën zo groot dat ze uitgroeien tot echte producten of diensten. Ventures noemen wij dat. Zo zijn bijvoorbeeld gamestudio TurtleBlaze en onze non-profit startup Hack The Planet ontstaan. Opgezet door Q'ers die innovatie weten te koppelen aan ondernemerschap. Vaak zie je daarbij ook kruisbestuiving vanuit het werk wat we voor onze klanten doen. Zo is bijvoorbeeld ons dochterbedrijf Lesson Up ontstaan. Dankzij ons vele werk in de educatieve sector zagen wij de grote behoefte onder leraren en docenten om hun lessen en colleges te verrijken met gave visuals, video’s of andere extra’s. Omdat de tijd voor eigen research vaak ontbreekt, hebben wij een platform ontwikkeld waar ze al hun bestaande content kunnen opslaan, en via een slimme zoekfunctie materiaal van collega’s kunnen vinden en gebruiken. Inmiddels hebben we ook een investeerder aan boord, en neemt het aantal klanten snel toe.

Bureaus krijgen een steeds strategischer band met hun klanten. Hoe zie jij die ontwikkeling?

De noodzaak van digitale transformatie wakkert de behoefte aan digitale expertise in de directiekamer aan. De veilige keuze is dan om in zee te gaan met een grote internationale consultants en system integrators: Nobody ever got fired for hiring IBM. Gelukkig kloppen steeds meer organisaties liever aan bij een kleinere speler die ze op pragmatische wijze verder kan helpen. Daarbij is onze focus op de inhoud, onze technologische kennis, vaak doorslaggevend. Wij positioneren onszelf graag als een boutique engineering shop: 90 procent van onze medewerkers is engineer. Bovendien zijn we in staat onze kennis op creatieve wijze naar de situatie van de klant te vertalen. Wij merken dat klanten daar erg op aanslaan.
Veel respondenten vinden het lastig het benodigde talent aan te trekken.

Geldt dat ook voor jullie?

Net als veel concullega’s werken wij graag met begaafde techneuten die ook nog helder kunnen communiceren en een creatieve vertaalslag kunnen maken. Ook wij ervaren de krapte in deze overspannen markt. We zien dat onze mensen af en toe gelokt worden door andere bedrijven met hoge salarissen. Ik vraag me daarbij wel af of de forse salarissen die bij die gelegenheid worden geboden wel verantwoord zijn. Onze salarissen zijn namelijk marktconform, en de tarieven waar wij als digitale bureaus voor werken ontlopen elkaar niet zo heel veel. Hoewel je op korte termijn zo dus mensen kunt aantrekken, moet dat op de langere termijn toch ergens pijn gaan doen vermoed ik.

Wat doen jullie specifiek om talent aan te trekken en vast te houden?
Zoals gezegd hebben onze engineers de ruimte om eigen ideeën te realiseren. En bij nieuwe opdrachtaanvragen geven Q'ers zélf aan of zij er een technische uitdaging in zien. Die focus op inhoud en op innovatieve technologie betekent dat zij interessant werk doen én veel kunnen leren. Daarbij helpt dat we een puur tech-bureau zijn: dankzij het grote aantal developers is er intern veel kennis beschikbaar. Die wordt via allerlei manieren gedeeld, gewoon aan de lunchtafel maar ook via presentaties aan elkaar. Dat continu leren van elkaar spreekt sollicitanten erg aan horen we vaak terug. Net als de grote diversiteit aan toffe opdrachten die wij doen.

Met welke innovatieve technologie zijn jullie momenteel met name bezig?

Kunstmatige intelligentie is breed toepasbaar, en leidt vaak tot zeer effectieve oplossingen. Goed voorbeeld is de app die wij ontwikkelden voor Kramp. Dat Nederlandse bedrijf heeft een half miljoen agrarische machineonderdelen op de plank liggen, goed voor een jaarlijkse omzet van bijna een miljard euro. Om heel makkelijk het juiste product in dat enorme aanbod te vinden ontwikkelden wij samen met het innovatielab van Kramp een nieuwe app die gebruikmaakt van beeldherkenningstechnologie. Als een boer nu een onderdeel voor een van zijn machines wil bestellen, hoeft hij daarvan alleen een foto te maken. Soortgelijk voorbeeld is de app die we maakten voor stoffenfabrikant Vlisco. Deze vooral in Afrika verkochte stoffen, die daar gelden als statussymbool, onderscheiden zich middels hun gebatikte patronen. Om handelaren en klanten te beschermen tegen regelmatig op de markt gebrachte namaakproducten bouwden we een app die patroonherkenning aan machine learning koppelt om authentieke stoffen te verifiëren.

Maken jullie daarbij ook gebruik van nieuwe technologieën om efficiënter te kunnen werken, zoals Low-code of Kubernetes?
Zeker, in het maatwerk voor onze klanten maken we onder meer gebruik van Kubernetes. Wij rollen bijvoorbeeld al jaren de nieuwe generaties platformen uit voor Signify Hue (voorheen Philips). Dit Internet of Things-platform moet wereldwijd binnen milliseconden kunnen reageren.

Dankzij de ‘containerisatie’ van de benodigde technologie kunnen we nieuwe versies eenvoudig wereldwijd uitrollen op het cloud platform. Doordat het zo generiek is kan dat iedere public cloud zijn. Dat maakt ons werk gemakkelijker en leuker omdat we meer met ontwikkelen en minder met beheer bezig zijn.

Redacteur
True

“Standaardisering zorgt altijd voor een performance penalty”

01 januari 2020
Redacteur
True

Matthijs Klinkert, Algemeen directeur bij Fabrique, over onderscheidende innovaties, technologie nog beter snappen en je eigen koers varen.

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport dat op 26 maart is gereleased. Vraag het rapport hier aan.

Innovatie is een cruciale onderscheidende factor voor digitale bureaus. Tegelijk investeert slechts 4% van alle ondervraagden structureel in bèta-oplossingen.  Hoe zit dat bij Fabrique?

Wij zijn een van Nederlands langst bestaande digitale bureaus, waar design thinking vanaf het prille begin in het DNA zit als onderscheidende factor. Wij zien een symbiotische relatie tussen design thinking en technologische innovatie. Om abstracte technologie menselijk te maken, en daar commercieel succes mee te genereren, kun je niet zonder ontwerpers. Natuurlijk gebruiken we regelmatig bèta oplossingen, maar dat is nadrukkelijk geen doel op zich. We stellen altijd eerst de vraag: in welke toepassingsgebieden kan dit mogelijk echte meerwaarde leveren voor de eindklant?

Natuurlijk moet je dan wel heel goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.

Wij geven onze medewerkers twee weken per jaar om vrij aan onderzoek te besteden, en besteden ook gemiddeld zo’n 5 procent van de totale projectduur gemiddeld aan het onderzoeken en adopteren van relevante nieuwe technologieën. Daardoor krijg je heel realistische use cases, waarbij je direct ervaart hoe die technologie in de praktijk werkt.

Fabrique spart regelmatig op C-level niveau met klanten. Hoe is dat zo gegroeid?

Wij hebben direct na de eerste internetbubbel het merkdenken in het online domein geïntroduceerd. Zodra het over het merk gaat, krijg je de aandacht van de directiekamer. Wij werken bijvoorbeeld veel voor financiële instellingen, waarvoor de app steeds vaker synoniem is aan de merkbeleving. Veel van de resterende dienstverlening is een commodity geworden. In het verlengde hiervan hebben is onze service design-expertise steeds belangrijker geworden. Dat is de notie dat je niet alleen een app maakt, maar een dienst optuigt waar de ervaring wordt bepaald door een opeenvolging van geschakelde gebeurtenissen in verschillende touchpoints. Als je als digitaal bureau kunt zorgen dat al die schakels naadloos in elkaar vallen, lever je een cruciale bijdrage aan de merkwaarde van je klanten.

Welke technologie gaat daar komende jaren de grootste impact op hebben?

Zonder twijfel kunstmatige intelligentie. Al is het alleen maar omdat het ook de waarde vermeerderende toepassing van veel andere technologieën mogelijk maakt. We staan aan het prille begin van de toepassingsmogelijkheden. Sterk actueel voorbeeld is de ‘Kijk vooruit’-optie in de ING Bankieren-app. Door simpel op een knopje te drukken krijgen gebruikers een nauwkeurig beeld van hun toekomstige inkomsten en uitgaven. Complexe en krachtige technologie, die voor klanten heel toegankelijk is gemaakt: dat is de uitdaging die kunstmatige intelligentie met zich meebrengt. Onlangs vroeg Stephen Anderson zich op SXSW af wat voor ontwerpvaardigheden we daarvoor in het Komende decennium daarvoor nodig zullen hebben. Ik word heel blij van het idee dat wij dat antwoord nu met zijn allen gaan formuleren.

De veranderende rol van bureaus stuwt ook de behoefte aan nieuwe verdienmodellen, stellen respondenten. Geldt dat ook voor Fabrique?

Wij zien veel klanten die bijvoorbeeld het content management en het doorlopende ontwikkelwerk in eigen hand nemen. Bij onze klant ING is het aantal UX-specialisten gegroeid van tientallen naar honderden in de laatste 5 jaar. Dat zorgt ervoor dat we niet meer kunnen vertrouwen op een terugkerende basis van uitvoerend werk. Tegelijk ontwikkelen klanten wel meer behoefte aan strategisch advies. Vraag is alleen: hoewel strategisch advies kun je geven? Dit hangt uiteraard ook sterk af van je specialisering.

Er wordt bijvoorbeeld steeds meer gezocht naar bureaus die partner zijn van een bepaald technisch platform, zoals Salesforce of Sitecore. Dan heb je eerder een gesprek bij een potentiele klant dan een bureau dat strategisch design op dit moment hoog in het vaandel heeft staan. Deze ontwikkeling is een belangrijke aanjager van de consolidatieslag die momenteel plaatsvindt in de sector.

Hoe speelt Fabrique hierop in?

Onze primaire strategische koers is om technologie nog dichter aan ons hart te drukken dan we al deden, en hier onze marketinginspanning meer op te richten. Hoe beter wij technisch aan boord zitten bij onze klanten, hoe meer ze ons nodig hebben en hoe meer abonnement-achtige constructies er mogelijk zijn. En we krijgen over de technische as ook beter en eerder zicht op de strategische ontwerpvragen die er leven. Dat was 10 jaar geleden echt andersom. In het verlengde daarvan ontwikkelen we nieuwe expertises. Zo hebben we recent bijvoorbeeld een datateam geformeerd, iets dat een paar jaar geleden buiten onze scope viel.

Inzet varieert van CRO trajecten tot echte hardcore data-analyse van een dienst of proces als fundering voor een nieuw ontwerptraject. Data-analyse is iets wat veel klanten nog niet makkelijk inhouse halen, terwijl er wel heel veel vraag naar is. Logisch, omdat de ROI van dat soort diensten heel eenvoudig aan te tonen is.  

Veel respondenten omarmen ook technologieën als low code om hun dienstverlening (kosten)efficiënter te maken. Werken jullie daar al mee?

Nee, en dat gaan we ook niet doen. Ik denk dat dit een prima oplossing is als je een solide, weinig innovatieve en op strikte bestaande patronen gebaseerde applicatie wilt bouwen. Maar A-merken willen bijna nooit iets wat standaard is, zeker commodity’s niet. Door al die standaardisering neem je altijd een performance penalty. Zo kun je bijvoorbeeld niet makkelijk differentiëren in de user interface tussen Android en iOS apps op basis van één codebase. Terwijl de native UX patronen van Android en iOS in hoge mate de kwaliteit bepalen van de gebruikservaring voor de eindklant. Geef mij een voorbeeld van een op low code geproduceerde app waar consumenten enthousiast over zijn. Ik waag te beweren dat dat voorbeeld niet bestaat. Een iets tragere performance in interface, of het rommelige opbouwen van een scherm kan je eindklant al een sub-premium ervaring geven. Zo bespaar je misschien wel ontwikkelkosten, maar lever je in op je gebruiks- en merkervaring, en valt het uiteindelijke prijskaartje toch nog een stuk hoger uit.

De Engelse uitdrukking: “if it is too good to be true, then it is probably not true” geldt wat ons betreft zeker voor low code platforms, ook al zijn ze nu een hype.

Redacteur
True

Onderzoek Digital Agencies gestart

19 december 2019
Redacteur
True

AMSTERDAM, 19 december 2019 - Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA), hostingprovider True en online uitgeverij IDG zijn een onderzoek gestart naar de huidige staat van digital agencies in Nederland.

Aan het onderzoek doen ruim 100 digital agencies mee. Deze bureaus houden zich bezig met (een combinatie van) disciplines zoals strategie en advies, branding & identiteit, UX/UI-design, development of online marketing.

Over het algemeen zijn de bureaus betrokken bij de strategie en ontwikkeling van digitale producten en diensten zoals websites, e-commerce-omgevingen en (SaaS-) applicaties. Zij werken doorgaans samen met middelgrote bedrijven tot grote corporates.

Digital agencies in kaart

“Met het onderzoek willen we in kaart brengen hoe het ervoor staat met het rijkgevulde landschap van digital agencies in Nederland “, zegt Sjors van Santen, Webspace Marketing Lead bij True. In het onderzoek wordt onder andere gevraagd naar de verwachte groei, aantal personeelsleden, de relatie tussen klant en opdrachtgever, technologie & innovatie, interne efficiëntie en binding en behoud van digitaal talent. 

True is marktleider op het vlak van managed hosting- en clouddiensten voor digitale bureaus. In 2015 publiceerde True ook een onderzoek naar de staat van digitale bureaus. Een belangrijke trend toen was de verschuiving van traditioneel webontwikkeling naar strategisch partnerschap, zodat bureaus strategische partner werden voor digitale transformatie in de breedste zin van het woord.

“We verwachten dat een optimale samenwerking tussen opdrachtgever en bureau een voorspellende factor gaat worden voor succes. We horen bijvoorbeeld al jaren verhalen dat er intensief wordt samengewerkt tussen opdrachtgever en bureau met agile-methodieken zoals SCRUM. Opdrachtgevers op hun beurt wegen steeds weer af welke kennis ze in-house willen hebben en welke kennis ze extern kunnen halen. We zijn daarom reuzebenieuwd naar de allernieuwste trends”, aldus Van Santen.

Opkomende technologie

Van Santen: “Vanuit onze positie als hosting- en cloudserviceprovider zien we dat digital agencies al jaren onderhevig aan een constante stroom aan verandering, waar technologie een belangrijke rol in speelt. We zien ook dat digitale bureaus vaak behoren tot de early adopters van nieuwe technologieën. De opdrachtgever verwacht op hun beurt dat het bureau op het gebied van digitale innovatie vooroploopt, want die voorsprong komt weer ten goede aan de opdrachtgever.”

In het onderzoek is daarom ook uitgebreid aandacht voor inzet van technologie zoals voice search, augmented reality, kunstmatige intelligentie, machine learning, Internet of Things, chatbots en de fundamentele technologie die hierbij belangrijk is, zoals (public & hybrid) cloud, continuous integration & development, Kubernetes en containertechnologie. “We zijn benieuwd hoeveel vraag er naar dit soort technologie is vanuit de opdrachtgever en welke baanbrekende oplossingen bureaus bedenken”, aldus Van Santen.

Inzet van talent 

Een andere belangrijke trend die onderzocht wordt heeft te maken met het vinden en behouden van bekwaam digitaal talent. 

Jasper Verbunt, CEO van Redkiwi en bestuurslid van branchevereniging Dutch Digital Agencies: “We horen binnen ons netwerk dat dit een van de grootste uitdagingen is en zal blijven de komende jaren. Onze organisatie onderstreepte deze uitdaging dit jaar bij de presentatie van de jaarcijfers. In het onderzoek vragen we daarom naar de maatregelen die digital agencies ondernemen om talent aan te trekken en te behouden, maar ook of bedrijven ervoor kiezen om bepaalde kennisgebieden uit te besteden of uit het buitenland aan te trekken.”

Over het onderzoek 

In het eerste kwartaal van 2020 worden de resultaten gedeeld met de deelnemers via een evenement en later via deze website.

Vraag het rapport hier aan.

Redacteur
True