‘Businesscontinuïteit vooral een zaak van flowstate’

07 september 2020
Redactie

Dit artikel is geschreven door Marilijn Boumeester. Zij was ook gesprekleider van de rondetafeldiscussie.

Een goed draaiend digitaal bureau verliest een deel van de declarabele uren en talent zodra het uitstekend draait. Wat klinkt als een paradox blijkt de juiste houding voor bureaus om succesvol te blijven ondernemen in de toekomst. We noemen het voor het gemak even de flowstate. Het digitale bureau en de klant zijn voor het eigen succes altijd in ‘permanent state of flow’. Dat is de conclusie uit een rondetafeldiscussie die afgelopen donderdag werd gehouden op het hoofdkantoor van managed hostingprovider True in Amsterdam.

Flowstate?

Maar hoe werkt dat dan? Flowstate laat zich eenvoudig omschrijven als een winstgevende leer-werksituatie. Het gaat hier over balans en continuïteit. Die optimale bureaubalans tussen strategie, innovatie, specifieke vaardigheden (mogelijk gecombineerd met partners) en continue feedback van de klant op de prestatie. Uitblinken kan alleen in samenwerking, de leidraad daarbij is het experimenterende vermogen van het bureau en dat van de klant.

1. Innovatie als routine

Zodra een bureau innovatie permanent weet te verankeren in het bedrijfsproces dan kost dat al snel 20% van de declarabiliteit. Echter biedt het de garantie dat je altijd de beste sectoronafhankelijke oplossing kunt bieden aan je klanten. Daar ligt ook vruchtbare grond voor adviserend vermogen en strategie. Koen Kranenberg van Adwise Internetmarketing ziet de meerwaarde in het terugvertalen van deze innovaties naar de klant, zo zegt hij: “Mijn medewerkers zijn 20% van hun tijd bezig met innovatie en we hebben drie vaste medewerkers die innovatie tot hun kerntaak rekenen. Dat verplicht ons tot het blijven volgen van het niveau van digitale maturiteit bij klanten en hun zelfredzaamheid. Daarnaast verplicht het ons tot de borging van goed werkende innovaties anders blijf je alleen maar zitten met proefballonnetjes.”

2. Meerwaarde

Het flowproces combineert je beste digitale kunnen met een dominante markttendens of thema en de aanwezige klantwens. Een perfect gemixte cocktail om problemen te vereffenen en wensen te duiden nog voor ze zijn uitgesproken.  Het biedt ook de mogelijkheid tot verdieping en hyperspecialisatie afhankelijk van je corebusiness. Laat die markt en je eigen expertise het uitgangspunt maar zijn. En dan het magische woord wat is meerwaarde in die permanente flowstate? Peter van Aalderen van HETWORKS geeft hierop een kraakhelder antwoord: “Meerwaarde moet een andere connotatie krijgen, je hebt het niet, je moet het blijven toevoegen.”

3. Denken in ambassadeurs en niet alleen in retentie

Meerwaarde vloeit voort uit je mensen, want wie wil innoveren moet investeren. Helaas verlaten  die toppers het bureau zeker na verloop van tijd. Echter is vertrek van talent niet erg in een flowstate. De eigen inner circle van talent (gek genoeg ben je dan je eigen netwerk…) is ook buiten het bedrijf bijzonder waardevol. Het zelf opleiden en incuberen is de methode om je huidige werknemers tot je beste toekomstige ambassadeurs te maken.  Tegenwoordig zien we medewerkers van grote bedrijven het zelfs gebruiken in hun functietitel, zoals ‘ik ben ex-Googler’. Hoe mooi kan je het krijgen? Alsof je productnaam plots een werkwoord mag worden.  Ja, je talent kan in flowstate in alle transparantie snel toegeven te willen werken bij een klant en andersom. Afhankelijk van de dienstjaren kost dat wel of geen geld. Het motto is dat talent zich altijd terugbetaald. Martijn Pillich van HikeOne is voorstander van dit soort transparante ‘transfers’. Hij geeft aan: “Ik geef soms vooraf bij gesprekken bij klanten al aan dat er een moment komt dat de behoefte ontstaat om, los van ons bureau, met een door ons geplaatste designers te werken. En waarom niet? Iemand kan bij ons een geweldige werkervaring opdoen. Ik geloof dat dat erg veel waard is voor mensen. De waarde van iemand blijft ook behouden als hij of zij je bureau verlaat.

4. Een goede keuken hebben met de juiste tools

Het digitale bureau in flowstate heeft een team dat lijkt op de klassieke keuken, waarbij een chef-kok nog precies weet hoe je een roux (de basis voor saus red.) maakt en de souschefs prima de smaken kunnen mixen vanuit die hoogwaardige standaard. De orkestratie van die keuken is een doel op zich. Zo ontwikkel je als bureau een gezonde stack waarbij de absolute kennis er is maar niet altijd paraat hoeft te zijn om goed te kunnen functioneren, denk aan low-code en no-code. Die toepassingen waar weinig tot geen hard-coding bij nodig is en waar snel en effectief kan worden gewerkt. Goed inzetbaar intern maar ook bij klanten die willen leren. De chef-kok kan zich voor de complexe processen dan verdiepen in een nieuw recept.

5. Openheid en inzicht in waarde

Digitaal ondernemerschap vraagt om slimme oplossingen binnen relaties en dat vergt openheid naar teams, klanten en andere bureaus. Maar transparantie leer je niet even, dat heeft een direct verband met vertrouwen. Het vergt een andere manier van naar zaken kijken en doet een appèl op je gedrag als serviceverlener (kunnen we dit aan de klant overlaten of aan een ander bureau?).  Digitale bureaus kunnen ook onderling elkaar versterken om waarde toe te voegen voor klanten. Het digitale landschap is voor een buitenstaander behoorlijk diffuus en kiezen is soms moeilijk. En bovendien kan samenwerken met anderen prima doordat de ‘flows’ sterk van elkaar verschillen. Zo is er onderscheid tussen werkwijzen, sector of diepgaand specialisme.

6. Een klant die de meerwaarde onderkent

Er is nog een belangrijk element, de belangrijke rol van de klant die moet leren onderkennen dat kennis en openheid door innovatie de nieuwe valuta is.  De bestede uren kunnen afwegen in waarde.  Roos Kalisvaart van TrueLime merkt op: “Het is wel nadenken over hoe je je contracten ook Agile neerzet, zodat dat passend is bij wat we met elkaar aan het doen zijn.”

De crux van de flowstate?

De essentie van flow voor businesscontinuïteit bestaat uit de verankering van innovatie in de dagelijkse praktijk. Verdieping of hyperspecialisatie leiden tot meerwaarde waarbij de markt leidend is. Talent krijgt binnen de flow de ruimte om te vertrekken in de wetenschap dat dat waarde toevoegt. Een geoliede keuken stelt het team in staat te laveren tussen moeilijkheidsgraden van taken en in custom made en standaardoplossingen (denk aan de chef-kok en souschefs). En de klant? Die went aan de investering in innovatie en een open zij-aan-zij werkrelatie met het bureau.

Op donderdag 10 september 2020 vindt de tweede roundtable plaats over innovatie en technologie. Er zijn geen plekken meer beschikbaar. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen rondom het DA2020 onderzoek? Vul dan het formulier in op de homepage en vink het tweede vinkje aan ('Houd mij op de hoogte omtrent de laatste ontwikkelingen van Digital Agencies 2020').

Redactie