Interview: Erik Rave (Code Dazur)

14 februari 2020
Redactie

Van digitaal productiebedrijf voor reclamebureaus ontwikkelde CODE D’AZUR zich tot digital experience company. Technology director Erik Rave zag zijn rol de afgelopen jaren sterk veranderen.

“De verandering van mijn functieprofiel is typerend voor de ontwikkeling van CODE D’AZUR”, vertelt technology director Erik Rave. “Mijn belangrijkste taak was het bewaken van de technische voortgang op projectniveau. Tegenwoordig zit ik echter ook vrijwel altijd in een vroeg stadium met klanten aan tafel.” Die komen volgens Rave nu vaak direct met heel specifieke technische vragen, die bovendien ook steeds vaker strategisch van aard zijn: hoe denkt de digitale specialist over de inzet van nog snel ontwikkelende technologie, en hoe sluit die aan op bestaande systemen?”

Zo schakelen klanten als ABN AMRO en KLM het bureau steeds vaker in voor de ontwikkeling van digitale strategie en platformen. Hun marketeers stellen in een vroeg stadium gedetailleerde vragen over bijvoorbeeld het optimaliseren van sales funnels, geautomatiseerd a/b-testen op de content en de mogelijkheden van gestructureerde hosting. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Bovendien moeten deze en andere oplossingen en tools worden samengesmeed tot een hecht, centraal te beheren ecosysteem. Rave: “Op dat soort momenten neem ik het vaak even over van onze business director.”

Complexe informatiesystemen

Van digitaal productiebedrijf voor reclamebureaus ontwikkelde CODE D’AZUR zich afgelopen decennium tot een digital experience company met drie pilaren: CX & transformatie, producten & services en content & campagnes. Bij veel vaste klanten komen die pilaren samen, en verandert ook de aard van de samenwerking. “Wij werken bijvoorbeeld al tien jaar met KLM”, vertelt de technology director. “Net als veel andere grote bedrijven heeft KLM zelf een flink aantal developers aan boord. Dat zijn vaak zeer technische teams, die met de complexe interne informatiesystemen werken. Dankzij de nauwe samenwerking spreken onze teams hun taal, en begrijpen ze de mogelijkheden en uitdagingen.”

Daardoor kunnen ze ook gezamenlijk de mogelijkheden van nieuwe technologie te verkennen. In het geval van KLM bijvoorbeeld de ontwikkeling van een voice en AI-systeem om klanten te helpen met het pakken van hun koffer. Niet als leuke gimmick, maar als startschot voor een toekomst waarin de door KLM aangeboden boek-, pak- en reiservaring samenvloeit, met conversational als rode draad. Rave: “Dat betekent dus ook samen leren: hoe plaats je bijvoorbeeld verschillende voice-toepassingen achter één entrypoint, en wat betekent het überhaupt om met je klanten in gesprek te gaan via kunstmatige intelligentie?”

Creatieve impuls

De belangrijkste toegevoegde waarde van CODE D’AZUR is daarbij volgens Rave het inbrengen van een creatieve impuls. Zoals bij ABN AMRO, waarvoor het bureau vorig jaar ’s werelds eerste mobiele AR escaperoom ontwikkelde om 600 nieuwe IT-ers aan te trekken. Met hun kennis van blockchain, artificial intelligence en informatiebeveiliging moesten deelnemers de financiële catastrofe voorkomen.

Rave: “Misschien minder groots en opvallend, maar minstens even relevant is de Buurtatlas voor potentiële hypotheeknemers. Mensen die een huis zoeken kunnen eenvoudig hun wensen invoeren: bijvoorbeeld niet grootstedelijk, kinderrijke buurt en veel groen in de buurt. Door data van ABN, CBS en andere bronnen te combineren toont de tool een heat map met aantrekkelijke regio’s, steden en buurten. Daarmee onderscheidt de bank zich nu echt van andere aanbieders.”

Zeker bij de meer strategische samenwerkingen kan Rave geen dag meer zonder een breed assortiment cloudoplossingen. “Als je een jaar of twee aan een nieuw platform werkt, wil je niet telkens opnieuw elke aanpassing moeten testen”, constateert hij. “Dankzij de cloud gebaseerde continuous integration en continuous delivery pijplijnen gebeurt dat nu grotendeels automatisch.” Rave’s nieuwe favoriete toolkit is Flutter, Google’s UI framework dat de programmeertaal van ontwikkelaars zo interpreteert dat het deze omzet in native apps voor meerdere platformen, waaronder Android en iOS. “Zeker in combinatie met Firebase werk je daarmee zeer snel en flexibel aan nieuwe mobiele apps”, motiveert hij.

Innovatieve technologie

Als technology director volgt Rave randje obsessief de laatste ontwikkelingen op technologisch gebied. Vrijwel alle in de Digital Agencies Survey genoemde innovatieve technologieën zijn daarom zeer actueel voor hem. “Wij zijn op dit moment bijvoorbeeld bezig met een innovatief project in op basis van blockchain-technologie”, vertelt hij. “Daarmee kunnen gebruikers bijvoorbeeld ook heel eenvoudig overeenkomsten formaliseren. De mogelijkheden zijn bovendien zeer veelzijdig: ik verwacht daarom dat het aantal blockchain-toepassingen de komende jaren enorm gaat groeien.”

Dat geldt ook voor IoT-toepassingen. “Ik soldeer zelf graag aan elektronica, en heb mijn hele huis al van internet connected schakelaars voorzien. Alleen al op het gebied van domotica is het aantal mogelijkheden enorm gegroeid. Bovendien neemt de levensduur van batterijen steeds verder toe, en worden de benodigde sensoren steeds goedkoper. Daar kun je heel veel leuke dingen mee doen, zoals nu bijvoorbeeld die nieuwe Van Moof-fiets met GPS-tracker.” Rave verwacht niet dat dit per se ten koste hoeft te gaan van onze privacy. “Je ziet nu al een opkomst van kunstmatig intelligente oplossingen die eventuele hacks van IoT-devices kunnen signaleren en voorkomen. Als technologie problemen oplevert, is er ook altijd weer technologie om die issues op te lossen.”

Gespecialiseerde cloudapplicaties

Laatste technologie die Rave apart wil noemen is augmented reality, in combinatie met de snelheid van 5G . “Dat gaat er komende jaren voor zorgen dat de mogelijkheden van digitale informatietechnologie straks overal in onze dagelijkse leefwereld aanwezig en beschikbaar zijn.” Volgens de technology director is de beschikbaarheid van publieke clouddiensten een belangrijke aanjager van de snelle ontwikkeling van deze en andere innovatieve technologie.

Rave: “Daardoor hoef je niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden als je start met een nieuw project of experiment. De hoeveelheid gespecialiseerde, snel inzetbare cloudapplicaties groeit met de dag, en maakt het mogelijk snel de diepte in te gaan met nieuwe technologie. Daarom is het cruciaal dat je kunt rekenen op een hostingpartij die daar flexibel inspringt, en zorgt dat alles veilig en stabiel blijft. Wij besteden dat graag uit aan specialisten.”

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport Digital Agencies 2020, een benchmarkonderzoek gestart door branchevereniging Dutch Digital Agencies en managed hostingprovider True. Alle inzichten in het onderzoek worden gepubliceerd tijdens een speciale release party op 12 maart in Amsterdam. Aanwezigen ontvangen als eerst de inzichten en een hardcopy van het rapport. Aanmelden voor de releaseparty kan hier.

Redactie