“Het enthousiasme van onze medewerkers is een cruciale onderscheidende factor”

06 maart 2020
Redactie

Matthijs Kruijer van PXL.Widgets

Matthijs Kruijer, founder bij PXL.Widgets over het vinden en behouden van talent, strategisch partnership en specialisaties.

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport dat op 26 maart is gereleased. Vraag het rapport hier aan.

Ook voor PXL.Widgets groeit de uitdaging digitaal talent te binden. Het Stagebedrijf van het Jaar 2019 focust daarbij op de ontwikkeling van jonge medewerkers. CEO Matthijs Kruijer: “Als iemand zich veilig voelt durft hij of zij fouten te maken, zich kritisch op te stellen en ook ambitieus te zijn.”

“Ik zie een steeds duidelijkere tweedeling onder digitale bureaus”, stelt managing director Matthijs Kruijer van PXL. Widgets. “Bureaus die de bovenkant van de markt bedienen, en bureaus voor de onderkant. Ruim drie jaar geleden zaten wij daar precies tussenin. Dat betekent dat je van beide kanten concurrentie krijgt. In nauwe samenspraak met onze vaste medewerkers hebben we daarom een duidelijke keuze voor de bovenkant gemaakt. Een cruciale strategische beslissing met grote gevolgen voor ons bureau.”

De ‘bovenkant’ bestaat volgens Kruijer uit partijen die het lef hebben om te investeren in structurele ontwikkeling van hun technologische kennis. Daardoor zijn ze in staat hun klanten strategisch te begeleiden tijdens hun gehele digitale transformatieproces. Bijna 15 procent van de door het Haarlemse bureau opgepakte projecten viel in 2017 in deze categorie. “Sindsdien hebben wij zelf ook een sterke transformatie doorgemaakt”, aldus Kruijer. “Dit jaar is dat percentage ruim 80 procent, en verwacht ik dat dit in 2020 nog verder gaat groeien.”

Strategisch sparren

Een belangrijke factor is volgens hem de sterk toegenomen behoefte bij de klant om strategisch te sparren met hun digitale dienstverleners. “Door de veel besproken consumerization van IT ligt het kennisniveau van de gemiddelde klant steeds hoger”, stelt hij. “Zeker op het gebied van bijvoorbeeld websites en apps weten klanten precies welke gebruikservaring ze willen aanbieden. En zijn ze ook in staat dat heel precies te omschrijven. Dat betekent onder meer dat wij bij het ontwikkelen van een nieuwe oplossing tegenwoordig veel meer tijd besteden aan het ‘voortraject’.”

Dat voortraject behelst daardoor steeds vaker in gedetailleerd uitgewerkte wireframes, stroomdiagrammen en happy flows. “En bij twijfel ontwikkelen we ook direct een prototype, proof of concept of minimum viable product”, aldus Kruijer. “Alles om zeker te zijn dat de ideeën van je ontwikkelaars goed aansluiten op hetgeen de klant voor ogen heeft. Om dezelfde reden formeren we vaste, volgens de agile werkwijze opererende specialistenteams voor onze klanten. Dankzij hun nauwe samenwerking weten zijn precies wat er in een bedrijf speelt, en hoe ze daar zo relevant mogelijk op in kunnen spelen.”

Specialistische eisen

Deze werkwijze stelt steeds hogere eisen aan het kennisniveau van de circa zestig medewerkers van PXL.Widgets, waar op het moment van schrijven 11 vacatures openstaan. Kruijer: “Net als in de gehele branche hebben wij steeds meer behoefte aan echte specialisten. Experts op het gebied van user experience, user interface, data, conversieoptimalisatie en bijvoorbeeld ook psychologie. Als het lukt om die aan te trekken en vast te houden neem je een echte voorsprong op de concurrentie. Ons personeelsbeleid is daarom een echte prioriteit binnen de organisatie.”

PXL.Widgets focust hierbij met name op het ontwikkelen van jong talent. Om dat talent te vinden en verleiden, steekt het bureau veel tijd en aandacht in zijn stageprogramma. “Een van onze medewerkers is daar vrijwel fulltime mee bezig”, aldus Kruijer. “Naast het produceren van relevante content voor stagedatabanken en andere online kanalen, begeleidt die ook onze aanwezigheid op stagebeurzen. Daarvoor nemen we ook altijd een van onze medewerkers mee. Een gelikte brochure is belangrijk, maar het enthousiasme van onze medewerkers is een echte onderscheidende factor.”

Stagebedrijf van het Jaar

In het verlengde daarvan besteedt PXL.Widgets ook veel tijd aan het selecteren en begeleiden van de stagiaires. Geïnteresseerde scholieren en studenten worden bijvoorbeeld uitgenodigd voor een uitgebreide sollicitatieprocedure, waarbij gezamenlijk met beoogde collega’s naar de vereiste klik wordt gekeken. Kruijer: “Eenmaal binnen zorgen we dat onze senior mensen veel tijd aan ze kunnen besteden. Voorheen werkten we met een piramide: een senior, twee mediors en zes juniors. We gaan nu steeds weer naar een vierkante structuur toe. Zo weten we zeker dat onze ervaren krachten genoeg tijd voldoende tijd hebben voor die extra taak.”

Die extra zorg en inspanningen leverde het Haarlemse bureau vorig jaar de titel ‘Stagebedrijf van het Jaar’ op. Daarmee bleef PXL.Widgets geduchte mede-finalisten Wehkamp en Omnicom voor, plus tientallen andere aanmeldingen. “Wat mij betreft een van de mooiste prijzen in ons gehele bestaan”, vertelt Kruijer. “Het laat zien dat je niet per se de grootste hoeft te zijn om impact te maken. En vooral ook dat we er in zijn geslaagd een omgeving te creëren waarin onze medewerkers zich veilig voelen.”

Hechte familie

Volgens Kruijer, de zoon van een leraar die zelf ook een lerarenopleiding volgde, is dat dé doorslaggevende factor om talenten vast te houden. “Natuurlijk betalen we ook gewoon marktconforme salarissen, maar daar win je het denk ik uiteindelijk niet mee. Als iemand zich veilig voelt durft hij of zij fouten te maken, zich kritisch op te stellen en ook ambitieus te zijn. Daarmee is veiligheid volgens mij ook de belangrijkste voorwaarde om jezelf te volledig te kunnen ontplooien. Professioneel, maar ook persoonlijk. Daarom werken we ook regelmatig met coaches. Als het iemand niet lukt de in ons functiehuis beschreven skills te verkrijgen, maar óók als iemand tegen persoonlijke problemen aanloopt. Het gevoel van een hechte familie, zonder dat dat benauwend wordt.”

PXL.Widgets maakt onderdeel uit van de 12 leden tellende Endeavour Group. Die eveneens hechte samenwerking functioneert als one-stop-shop voor klanten met digitale vragen en uitdagingen. Kruijer: “Enige specialisatie die wij structureel uitbesteden is de hosting. Wij werken daarvoor samen met True Hosting, en we adviseren onze klanten hetzelfde te doen. De behoefte varieert uiteraard per klant en per project. De specialisten van True adviseren in al die gevallen de meest efficiënte configuratie, en maken die bovendien snel en flexibel beschikbaar.”

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksrapport Digital Agencies 2020, een benchmarkonderzoek gestart door branchevereniging Dutch Digital Agencies en managed hostingprovider True. Alle inzichten in het onderzoek worden gepubliceerd tijdens een speciale release party op 12 maart in Amsterdam. Aanwezigen ontvangen als eerst de inzichten en een hardcopy van het rapport. Aanmelden voor de releaseparty kan hier.

Redactie